Sportowa 8 – w Pałacu Prezydenckim!!!

W dn. 15-17 listopada 2023r. Odbyła się trzecia wycieczka uczniów naszej szkoły w ramach projektu „Poznaj Polskę”, organizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Wyruszyliśmy na wycieczkę szkolną w środę wcześnie rano w kierunku Warszawy. Dotarliśmy do stolicy i zaczęliśmy jej zwiedzanie. Rozpoczęliśmy je na Cmentarzu Powstańców Warszawskich, gdzie spoczywają  żołnierze Powstania Warszawskiego i jego ofiary cywilne. Przy wejściu na cmentarz stanęły pylony z napisem „Umarli, abyśmy mogli żyć wolni”. To największy cmentarz wojenny w Europie.  Oddaliśmy hołd poległym pod pomnikiem ,,Polegli Niepokonani”, u stóp którego znajduje się tablica, na której odczytaliśmy napis: „W tym miejscu spoczywają prochy ponad 50 tysięcy Polaków, cywilnych mieszkańców Warszawy oraz żołnierzy Armii Krajowej, poległych za wolność Ojczyzny, zamordowanych przez Niemców podczas powstania warszawskiego w sierpniu i wrześniu 1944r.”Następnie zwiedziliśmy cmentarz i jego najbliższe otoczenie. W alei głównej Parku Powstańców Warszawy, niedaleko od monumentu ,,Polegli Niepokonani” zwróciliśmy uwagę na kamienną tablicę wystawioną ku czci harcerzy Szarych Szeregów poległych w czasie II wojny światowej i w Powstaniu Warszawskim. Ogromne wrażenie zrobiła też na nas wystawa plenerowa „Zachowajmy ich w pamięci”, złożona z 96 białych brył, z nazwiskami blisko 60 tysięcy warszawiaków, poświęcona ofiarom cywilnym powstania warszawskiego w Parku Powstańców Warszawy. Obok imion i nazwisk ofiar widnieje data urodzenia oraz ostatnie miejsce ich pobytu lub zamieszkania. To  była dla nas nie tylko doskonała okazja, aby wzbogacić wiedzę o tym miejscu i mieszkańcach Warszawy, których już nie ma, ale także bardzo ważna lekcja wychowania patriotycznego.

Później udaliśmy się pod warszawski fragment Muru Getta,  znajdujący się przy ulicach Złotej i Siennej, który symbolizuje setki tysięcy poległych Żydów pod okupacją niemiecką. Łączna liczba jego ofiar szacowana jest na ok. 400 tys. osób. To była lekcja z historii na temat Holocaustu, która poszerzyła naszą  wiedzę i wiadomości na temat tragizmu czasów okupacji hitlerowskiej.

Następnym punktem naszego programu było zwiedzanie  Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego. Mieliśmy wspaniałego przewodnika Pana dr. Przemysława, który przybliżył nam historię Uniwersytetu. W ramach naszego spaceru podziwiamy urodę Kampusu Głównego jako całości oraz bogactwo i różnorodność jego architektury i przyrody, a w Muzeum zobaczyliśmy zabytki o wartości pamiątkowej i artystycznej, które dokumentują rozwój nauki polskiej i historię Uniwersytetu Warszawskiego. Są to m. in. insygnia i symbole uniwersyteckie, dzieła sztuki, instrumenty naukowe, cenne publikacje oraz fotografie.

W drugim dniu wycieczki mieliśmy naprawdę napięty program: zwiedziliśmy z przewodnikami Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego. To budynek, który łączy śmiałą wizję architektoniczną (wewnętrzny pasaż, rośliny pnące się na ścianach na zewnątrz i wewnątrz, charakterystyczna fasada z tekstami w różnych językach i alfabetach) z najnowocześniejszymi rozwiązaniami dotyczącymi sposobów przechowania i udostępniania zbiorów. Zbiory BUW mają charakter uniwersalny, podporządkowany przede wszystkim potrzebom uczelni. O ich specyfice decydują uwarunkowania historyczne – stąd na przykład najbogatszy w Polsce i jeden z większych w Europie zbiór Rosików, dokumenty z okresu Królestwa Polskiego oraz  ogromne zbiory druków dziewiętnastowiecznych, liczące około 600 tys. woluminów i czasopism. Biblioteka jest także w posiadaniu jednej z największych kolekcji starodruków w Polsce.

Przeszliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie w Planetarium odbyła się  projekcja filmu w 3D. Trzeba uczciwie przyznać, że prezentowany film był nie tylko zachwycająco piękny i bogaty w detale, ale także sam efekt 3D był jednym z najlepszych.  Mieliśmy wrażenie, że wyciągając rękę przed siebie – jesteśmy  w stanie dotknąć pokazywanej planety. Obejrzeliśmy film edukacyjny o przyszłości naszej galaktyki, dowiedzieliśmy się jak w kosmosie także działa grawitacja, i jak jej siła jest niewielka w porównaniu z grawitacją Ziemi. Na wygodnych fotelach mogliśmy poczuć się jakbyśmy naprawdę byliśmy w kosmosie i doświadczyć grawitację. To były niesamowite odczucia.

Następnie z bardzo fajnym i wesołym miejscowym przewodnikiem Panem Jackiem rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta: Pomnik Syreny nad Wisłą, Krakowskie przedmieście,  gdzie zobaczyliśmy pomnik Mikołaja Kopernika, Bazylikę św. Krzyża, Hotel Europejski , Hotel Bristol, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pomnik Adama Mickiewicza, Kościół Akademicki św. Anny. Podziwialiśmy też Zamek Królewski, a po spacerze warszawską starówką udaliśmy się na Mury obronne startej Warszawy, zobaczyliśmy również Pomnik Małego Powstańca i Pomnik Jana Kilińskiego. Pan przewodnik, oprowadzając nas po swoim rodzinnym mieście, sypał ciekawostkami jak z rękawa! Na zakończenie tego dnia wzięliśmy udział we Mszy Świętej w cerkwi Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny Zakonu Ojców Bazylianów.

No i piątek. Kulminacją naszej wycieczki było zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego na Krakowskim Przedmieściu. Poprowadzili nas dwaj świetni przewodnicy i opowiedzieli nam historię Pałacu. Zobaczyliśmy wnętrze Pałacu:  Salę Niebieską, Salę Obrazowa(Bankietową), Salę Kolumnową, Salę Chorągwianą. Wyróżniającym się elementem Pałacu jest Reprezentacyjna klatka schodowa. Przełom XX i XXI wieku zapisał się w pałacowym kalendarium ważnymi wydarzeniami dla naszej historii. To tutaj Prezydent RP podpisał Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej (1997 r.) oraz ratyfikował akt o przystąpieniu Polski do NATO (1999 r.) i Unii Europejskiej(2003 r.)

Wyruszyliśmy w drogę powrotną. Wycieczka odbyła się w miłej atmosferze, w czasie jej trwania wszystkim uczestnikom dopisywał dobry humor. To była prawdziwa integracja pomiędzy uczniami naszej szkoły, poznawanie kraju, jego tradycji, zabytków kultury i historii, kształtowanie polskiej tożsamości narodowej i kulturowej oraz poznawanie dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Podróż minęła nam zaskakująco szybko, dzięki czemu z uśmiechami na twarzach wróciliśmy do Praszki.

A opiekę nad nami sprawowali Pan Damian Paduszek, Pan Bogdan Borgul i Pan Mirosław Kowalczuk.